Promotie Tim aan de Universiteit van Maastricht
Titel proefschrift: Hybrid stories – Technologies of Memory and the Cultural Dynamics of Home movies, 1895-2005
Dit is een fotoverslag van de promotie van Tim aan de Universiteit van Maastricht. Dit proefschrift bestudeert hoe verschillende generaties in de afgelopen eeuw hun familieherinneringen hebben vastgelegd met behulp van film, video en digitale mediatechnologieën. In het bijzonder wordt belicht hoe veranderingen in deze “geheugentechnologieën” nieuwe vormen van maken en vertonen teweeg hebben gebracht in de familiefilm als twintigste-eeuwse herinnerings praktıjk.
Hoewel het tegenwoordig heel vanzelfsprekend is om het dagelijkse (familie) leven vast te leggen met behulp van een smartphone of digitale camera en deze beelden direct te delen met anderen, was het maken en vertonen van familiefilms en -video’s tot voor kort een relatief exclusieve praktijk. Tim’s proefschrift analyseert deze historische transformaties in het maken en vertonen van familiefilms vanuit een langetermijnperspectief. De focus ligt op de filmperiode tussen 1895, het jaar waarin de gebroeders Lumière hun eerste familiefilm projecteerden, en 2005, het jaar waarin YouTube werd gelanceerd als sociaal-mediaplatform.
Wil je jouw promotie of oratie ook door ons laten vastleggen?
Vul dan het contactformulier in of mail/bel ons. Wij nemen dan jouw dag door en bespreken de mogelijkheden.
Je kunt ons bellen op 0522244099 en mailen op info@promotieinbeeld.nl